Algemene voorwaarden ondersteuning WMO

Adres Burgemeester Falkenaweg 36
8442LD Heerenveen

T. 0623325966
I. www.bluezonezorg.nl
E. info@bluezonezorg.nl
KvK 94319685

Versie 1.0
Versiedatum 01-01-2025
Revisiedatum 01-01-2027

Definities
In deze Algemene Voorwaarden worden de navolgende begrippen met een Beginhoofdletter gebruikt. Zorgaanbieder: rechtspersoon die op basis van een Overeenkomst met de gemeente of Zorg-coöperatie Dichtbij ondersteuning biedt.

Cliënt: een natuurlijke persoon die op basis van een beschikking van de gemeente in aanmerking komt voor ondersteuning en een overeenkomst voor ondersteuning heeft gesloten of gaat sluiten1 met de Zorgaanbieder al dan niet vertegenwoordigd door diens Vertegenwoordiger, en waarvoor de Zorgaanbieder rechtstreeks wordt betaald door die gemeente.

Vertegenwoordiger: persoon of rechtspersoon die een cliënt vertegenwoordigt die niet in staat kan worden geacht tot een redelijke waardering van zijn belangen ter zake (wilsonbekwaam). Personen of rechtspersonen die als vertegenwoordiger kunnen optreden voor een meerderjarige wilsonbekwaam ter zake Cliënt zijn de curator, de mentor of schriftelijk gemachtigde van de cliënt, dan wel, indien zodanige persoon of rechtspersoon ontbreekt diens echtgenoot, de geregistreerde partner of andere levensgezel van de cliënt, tenzij deze persoon dat niet wenst, dan wel, indien ook zodanige persoon ontbreekt, diens ouder, kind, broer of zus, tenzij deze persoon dat niet wenst.2

Overeenkomst: de Overeenkomst die tussen de Zorgaanbieder en de Cliënt is gesloten waarvan deze Algemene Voorwaarden deel uitmaken.

Artikel 1Duur en einde Overeenkomst

  1. De Overeenkomst eindigt door:
    1. het verstrijken van de looptijd als de Overeenkomst is aangegaan voor bepaalde tijd;
    2. het verlopen van de afgegeven beschikking waarin de gemeente heeft besloten tot het toekennen van ondersteuning aan de Cliënt;
    3. het overlijden van de Cliënt;
    4. opzegging;
    5. ontbinding;
    6. een rechterlijke machtiging of andere titel op grond waarvan de Cliënt gedwongen wordt opgenomen en de overeengekomen ondersteuning als gevolg daarvan feitelijk wordt gestaakt.
  2. De Zorgaanbieder kan de Overeenkomst opzeggen op grond van zodanig zwaarwegende redenen, dat voortzetting van de ondersteuning in redelijkheid niet kan worden verlangd. Onder deze redenen wordt in ieder geval verstaan dat:
    1. de Cliënt zijn verplichtingen uit de Overeenkomst niet naleeft;De indicatie is verlopen en wordt niet meer verlengd.
    2. De hulp/ ondersteuning is voortijdig gestopt in overeenstemming met de betrokken partijen.
    3. De cliënt gaat naar een zorginstelling waarbij hulp en ondersteuning door de Wlz wordt vergoed.
    4. De hulp/ ondersteuning is voortijdig gestopt vanwege externe omstandigheden, bijvoorbeeld verhuizing, detentie of overlijden van de cliënt.
    5. Wanneer er sprake is fysieke agressie richting medewerker en of seksueel grensoverschrijdend gedrag.
    6. Wanneer cliënt (periode van 8 weken) niet op afspraken aanwezig is en niet reageert op bellen, mailen, WhatsApp. Dan wordt er contact opgenomen met degene die de maatwerkvoorziening/ indicatie heeft afgegeven om in overleg te gaan en de cliënt uit te nodigen voor een gezamenlijk gesprek om te bespreken of de hulpvraag nog actueel is.  
    7. n geval van de Zorgaanbieder surseance van betaling aanvraagt of in staat van faillissement is verklaard;
    8. indien Cliënt verhuist naar een adres waar van de Zorgaanbieder in redelijkheid niet kan worden gevraagd om de Overeenkomst in stand te houden.
  3. De Zorgaanbieder zal bij opzegging indien de Cliënt dat wenst behulpzaam zijn bij het zoeken naar een alternatief voor de Cliënt.
  4. In de gevallen genoemd in 1.2 kan opzegging door de Zorgaanbieder tegen elke dag van de kalendermaand geschieden, met inachtneming van een opzegtermijn van twee maanden, tenzij dringende, aan de Cliënt onverwijld mee te delen redenen, onmiddellijke beëindiging van de Overeenkomst rechtvaardigen. Opzegging met onmiddellijke ingang kan in ieder geval geschieden in de in 1.2 sub e, f en h genoemde gevallen.
  5. De Cliënt kan de Overeenkomst te allen tijde opzeggen met inachtneming van een opzegtermijn van één maand, tenzij dringende redenen een kortere opzegtermijn rechtvaardigen.
  6. Indien de Zorgaanbieder deze Overeenkomst wijzigt als bedoeld in artikel 13, kan de Cliënt de Overeenkomst opzeggen tegen de dag waarop de wijziging van de Overeenkomst in werking treedt.
  7. Opzegging dient schriftelijk te geschieden.

Artikel 2Inhoud ondersteuning en persoonlijkplan

  1. De Zorgaanbieder streeft er naar binnen (zes) weken na aanvang van de ondersteuning in overleg met de Cliënt een persoonlijk plan uit te werken, tenzij de ondersteuning uitsluitend bestaat uit logeeropvang.
  2. Bij het opstellen van het persoonlijk plan worden voor de ondersteuning in natura als uitgangspunt genomen de geldige beschikking van de gemeente waar de Cliënt woont en de afspraken van de Zorgaanbieder met die gemeente.
  3. In het persoonlijk plan liggen de afspraken tussen de Cliënt en de Zorgaanbieder vast over de:
    1. behoeften van de Cliënt;
    2. doelen van de ondersteuning;
    3. inzet van de Zorgaanbieder;
    4. eventuele inzet van vrijwilligers en/of mantelzorgers;
    5. wijze van evalueren van de ondersteuning waarbij de resultaten worden gemeten; en evaluatiemomenten.
  4. Het persoonlijk plan zoals de Cliënt en de Zorgaanbieder zijn overeengekomen of zullen overeenkomen, maakt integraal onderdeel uit van de Overeenkomst.
  5. De Cliënt kan bij de bespreking van het persoonlijk plan gebruik maken van de onafhankelijke Cliëntondersteuning die de gemeente biedt.
  6. Het persoonlijk plan wordt periodiek geëvalueerd en waar nodig in overleg met de Cliënt aangepast binnen de ruimte die de beschikking biedt.
  7. De ondersteuning wordt uitgevoerd volgens de afspraken zoals opgenomen in de Overeenkomst waarvan het persoonlijk plan onderdeel is. De locatie waar de ondersteuning volgens het persoonlijk plan wordt geboden kan de Zorgaanbieder na overleg met de Cliënt wijzigen indien de Zorgaanbieder dit redelijkerwijs nodig acht.
  8. De Cliënt verleent naar beste kunnen de medewerking die redelijkerwijs nodig is voor het uitvoeren van de Overeenkomst en maakt op gepaste wijze gebruik van materiaal en middelen die bij de ondersteuning door de Zorgaanbieder ter beschikking worden gesteld.
  9. De Zorgaanbieder en de Cliënt zullen met elkaar in overleg treden over de aanpassing van de ondersteuning indien de omstandigheden daartoe aanleiding geven. Van dergelijke omstandigheden is in ieder geval sprake indien:
    1. de Cliënt op grond van een rechterlijke machtiging of andere titel gedwongen wordt opgenomen in de instelling van de Zorgaanbieder;
    2. de Zorgaanbieder geheel of gedeeltelijk geen vergoeding meer ontvangt van de gemeente voor de uitvoering van de in het persoonlijk plan overeengekomen ondersteuning;
    3. om andere redenen de omvang of zwaarte van de ondersteuning door een gewijzigde (ondersteunings)vraag zich zodanig ontwikkelt dat deze geheel of gedeeltelijk buiten de reikwijdte van de Overeenkomst gaat vallen.

Artikel 3Kwaliteit ondersteuning

  1. De Zorgaanbieder draagt er zorg voor dat de ondersteuning van goede kwaliteit is en zet daartoe deskundig personeel in.
  2. De ondersteuning wordt in elk geval:
    • veilig, doeltreffend, doelmatig en Cliëntgericht verstrekt,
    • afgestemd op de reële behoefte van de Cliënt en op andere vormen van zorg of hulp die de Cliënt ontvangt,
    • verstrekt in overeenstemming met de op de door de Zorgaanbieder ingezette zorgverlener rustende verantwoordelijkheid, voortvloeiend uit de professionele standaard en
    • verstrekt met respect voor en inachtneming van de rechten van de Cliënt.
  3. De Zorgaanbieder onderzoekt periodiek de tevredenheid van Cliënten.

Artikel 4 – Informatie

    1. De Zorgaanbieder geeft de Cliënt de informatie over de ondersteuning waarover de Cliënt redelijkerwijze dient te beschikken.
    2. De informatie is begrijpelijk en passend bij de leeftijd en het bevattingsvermogen van de Cliënt en bij de ondersteuning die de Cliënt krijgt op grond van de Overeenkomst.
    3. De Zorgaanbieder geeft de informatie alleen niet indien die informatieverstrekking zou leiden tot ernstig nadeel voor de Cliënt. Indien het belang van de Cliënt dit vereist geeft de Zorgaanbieder de desbetreffende informatie aan de Vertegenwoordiger van de Cliënt.
    4. Als de Cliënt geen informatie wil ontvangen, respecteert de Zorgaanbieder dit, behalve indien het belang dat de Cliënt daarbij heeft niet opweegt tegen het nadeel dat daaruit voor hemzelf of anderen kan voortvloeien.
    5. Bij het aangaan van de Overeenkomst verstrekt de Zorgaanbieder informatie over de wijze waarop de Cliëntenmedezeggenschap is ingericht, de klachtenregeling, en de meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling, alsmede over de huisregels, protocollen en overig relevant beleid van de Zorgaanbieder.
    6. De Cliënt is gehouden alle gegevens en schriftelijke stukken die de Zorgaanbieder in redelijkheid nodig heeft voor het goed uitvoeren van de ondersteuning, tijdig ter beschikking te stellen.
    7. Cliënt staat in voor de juistheid, volledigheid en betrouwbaarheid van de ter hand gestelde gegevens en schriftelijke stukken.
    8. De Cliënt is verplicht de Zorgaanbieder meteen te informeren over feiten en omstandigheden die voor de uitvoering van de ondersteuning van belang kunnen zijn.

    Artikel 5Dossiervorming, geheimhouding en privacy

    1. De Zorgaanbieder richt een dossier in met betrekking tot de ondersteuning voor de Cliënt. Het dossier omvat het persoonlijk plan en eventueel andere relevante gegevens die direct verband houden met de ondersteuning.
    2. Het dossier is eigendom van de Zorgaanbieder.
    3. De Zorgaanbieder draagt zorg dat aan anderen dan de Cliënt geen inlichtingen over de Cliënt dan wel inzage in of afschrift van het dossier worden verstrekt dan met toestemming van de Cliënt, met uitzondering van:
      1. het verstrekken van inlichtingen of het geven van inzage aan degenen die rechtstreeks betrokken zijn bij de uitvoering van de ondersteuning en hun vervangers voor zover nodig voor de uitoefening van hun werkzaamheden;
      2. het verstrekken van inlichtingen of het geven van inzage aan de Vertegenwoordiger van de wilsonbekwame Cliënt voor zover deze informatie nodig is voor de vertegenwoordiging;
      3. het verlenen van medewerking aan het verstrekken van gegevens ten behoeve van het uitvoeren van de wettelijke taken van de gemeente, CAK en SVB waaronder de controles door de gemeente.
    4. Zorgaanbieder handelt in overeenstemming met de geldende wet- en regelgeving op het gebied van bescherming van persoonsgegevens.


    Artikel 6 – Aansprakelijkheid

    1. De Cliënt is gehouden de Zorgaanbieder in de gelegenheid te stellen een tekortschieten door de Zorgaanbieder in de nakoming van de Overeenkomst binnen een redelijke termijn te herstellen.
    2. De aansprakelijkheid van de Zorgaanbieder is beperkt tot het bedrag dat terzake door een door de Zorgaanbieder gesloten verzekering wordt uitgekeerd, voor zover deze aansprakelijkheid door de verzekering wordt gedekt. Indien de verzekering in enig geval geen dekking biedt of niet tot uitkering overgaat, is de aansprakelijkheid beperkt als volgt:
      1. als de Overeenkomst op het moment van de schadeveroorzakende gebeurtenis ten hoogste drie maanden heeft geduurd is de aansprakelijkheid beperkt tot ten hoogste het bedrag dat met de Overeenkomst gemoeid is;
      2. als de Overeenkomst op het moment van de schadeveroorzakende gebeurtenis langer dan drie maanden heeft geduurd is de aansprakelijkheid beperkt tot ten hoogste het bedrag dat met de Overeenkomst is gemoeid over de periode van ten hoogste drie maanden direct voorafgaande aan het plaatsvinden van de schadeveroorzakende gebeurtenis.
    3. Het bepaalde in artikel 6.2 is mede van toepassing op door de Zorgaanbieder ingeschakelde derden.
    4. De beperkingen in aansprakelijkheid zoals omschreven in artikel 6.2 gelden niet indien de schade is te wijten aan opzet of grove schuld van de zijde van de Zorgaanbieder.
    5. De Cliënt is verplicht een verzekering voor wettelijk aansprakelijkheid (WA) te sluiten.


    Artikel 7  – Betaling
    De kosten van de ondersteuning in natura brengt de Zorgaanbieder in rekening bij de gemeente. De Cliënt kan een eigen bijdrage verschuldigd zijn voor de ondersteuning volgens de regels van de Wmo. De Zorgaanbieder int deze eigen bijdrage niet, tenzij anders overeengekomen met de gemeente.

    Artikel 8 – Arbeidsomstandigheden
    In het geval de Zorgaanbieder ondersteuning verleent in de privéwoning van de Cliënt, kunnen ten aanzien van de arbeidsomstandigheden nadere voorwaarden en eisen worden gesteld. Met ondertekening van de Overeenkomst, verplicht de Cliënt zich aan deze eisen en voorwaarden te houden. De eisen en voorwaarden worden vastgelegd in het persoonlijk plan.

    Artikel 9 – Annulering

    1. Te leveren ondersteuning en aanvullende diensten en services kunnen, tenzij anders overeengekomen in het persoonlijk plan, met een minimale annuleringstermijn van 48 uur vóór het overeengekomen aanvangstijdstip van de uitvoering daarvan, door de Cliënt worden geannuleerd. De Zorgaanbieder zal de overeengekomen ondersteuning en aanvullende diensten dan niet verlenen, behalve indien het belang dat de Cliënt daarbij heeft niet opweegt tegen het nadeel dat daaruit voor hemzelf of anderen kan voortvloeien.
    2. In geval van niet tijdige annulering brengt de Zorgaanbieder de volledige kosten in rekening bij de Cliënt, tenzij anders overeengekomen in het persoonlijk plan.

    1. De persoon die handelings- en/of wilsonbekwaam (ter zake) is (bij het aangaan van een Overeenkomst) kan bij het aangaan van de Overeenkomst uitsluitend rechtsgeldig vertegenwoordigd worden door zijn of haar wettelijk vertegenwoordiger. Dat zijn de ouder(s) of voogd(en) in geval van een minderjarige en een curator of mentor in het geval van een meerderjarige of door de aangewezen schriftelijk gemachtigde (in geval van een meerderjarige). De Cliënt kan niet door anderen dan deze personen worden vertegenwoordigd bij het aangegaan van de Overeenkomst.
    2. Met betrekking tot de persoon of rechtspersoon welke als vertegenwoordiger van de Cliënt kan optreden, is aangesloten bij het bepaalde in artikel 1.1.1. lid 2 Wmo 2015.
    3. Onder anderen worden hier onder meer verstaan mantelzorgers, vrijwilligers, overige familieleden en naasten van de Cliënt.

    Wij geloven in de kracht van samenwerking.

    Blue Zone Zorg sluit mensen niet uit op basis van hun zorgvraag, maar is kritisch of zij de hulpvraag kunnen beantwoorden. Wanneer duidelijk is dat BZZ zelf de expertise niet in huis heeft, gaan zij meedenken welke organisatie dit wel kan bieden. Zij beschikken over een groot netwerk en hebben kennis van de sociale kaart van de drie noordelijke provincies.

    Vragen? Neem dan direct contact met ons op. We zijn bereikbaar op werkdagen tussen 9:00 en 17:00 uur.

    Vragen? Neem dan direct contact met ons op. Tijdens werkdagen heb je binnen 24 uur een reactie.